دانستنی‌های نوجوان | طاق شاه‌عباسی طبس
  • کد مطالب: ۱۹۲۷۷۱
  • /
  • ۲۹ آبان‌ماه ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۴

دانستنی‌های نوجوان | طاق شاه‌عباسی طبس

ایران به‌دلیل داشتن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، هرسال مقصد سفر گردشگرانی است که برای دیدن این جاذبه‌ها از داخل و خارج به شهر‌های مختلف سفر می‌کنند.

امین صادق‌پور -  ایران به‌دلیل داشتن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، هرسال مقصد سفر گردشگرانی است که برای دیدن این جاذبه‌ها از داخل و خارج به شهر‌های مختلف سفر می‌کنند.

امروز قرار است به چهارمین شهر زیارتی، عروس کویر و پهناورترین شهرستان ایران، طبس، سفر کنیم تا با بنای تاریخی طاق شاه‌عباسی آشنا شویم‌

طاق شاه‌عباسی در روستای تاریخی و گردشگری خرو (خور) واقع شده است. همان‌طور که از اسم آن پیداست، می‌توانیم بگوییم که این بنای تاریخی را در دوره صفویه، شاه‌عباس اول ساخته است که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

شاه‌عباس این بنا را به‌منظور جلوگیری از سیل و طغیان رودخانه‌ها بین دو کوه مستحکم ساخت تا از بروز مشکلات جلوگیری شود. خوب است بدانید که اهالی طبس گلشن به روستای خَرو «خور» می‌گویند.

مهم‌ترین مصالح به‌کار رفته در ساخت این طاق، آجر و ملات آهک بوده است اما در بخش‌هایی از طاق، سنگ نیز به‌کار رفته است.

در یادداشتی که از میرزاعلی منشی‌باشی در ساخت این بنای جالب باقی مانده، آمده است: «شاه‌عباس مرحوم، طاقی در میان کوه زده که جلوی سیلاب‌های مهیب را بگیرد و کم‌کم آب عبور کند، اما به احتیاط اگر طاق بشکند، تمام طبس را آب خواهد برد.»

سیلاب‌ها به‌صورت آزادانه از زیر طاق عبور می‌کنند. اما از سیلاب‌های بزرگ‌تر مقداری از حجم سیلاب در پشت سد ذخیره می‌شود. همچنین ارتفاع طاق تا سطح زمین حدود ۲۵متر بوده و این بنا در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده است.

چشمه مرتضی‌علی که حدود ۵۰۰متری این بنا واقع شده است، امروز یکی میراث‌های طبیعی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی ایران شناخته می‌شود که اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی، آن را منطقه نمونه گردشگری معرفی کرده است.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.